Běžecké boty- na velikosti opravdu záleží.

S touto parafrází oblíbeného lidového  úsloví v článku o běhání a problémech s tím spjatých přišel deník E15 ve středu 29.10. 2008, který jej převzal z webu českých amatérských běžců www.behej.com. Na tom by nebylo až tak nic zlého, právě naopak, popularizaci pravidelného pohybu pro manažéry v seriálu E15 lze jenom chválit, jenomže…kdyby…v běhání pro manažery nebyla následující doporučení…viz z článku..



V některých prodejnách umožňují novou botu vyzkoušet na běhátku a často navíc poskytnou analýzu došlapu, na jejímž základě doporučí vhodný typ boty. V jiném článku se píše že tato analýza je bratru za cca 700 stovek, slušná láce za to, že Vám někdo řekne že jste vlastně invalida jak bude ještě dále pojednáno a de facto by jste vůbec běhat neměl.



 Při výběru bot jsou nejdůležitější dvě hlediska. Postavíme-li se k běžcům čelem, někteří došlapují na vnitřní (pronace), jiní na vnější (supinace) stranu chodidla. Osob s neutrálním došlapem (nemají sklon ani k pronaci, ani k supinaci) je mezi populací naprosté minimum. Každý z těchto došlapů vyžaduje jiný typ boty. Zatímco pronátoři by měli volit botu stabilní (stability), pro běžce se supinací je vhodnější bota s dostatečnou torzí a tlumením (torsion, cushion).“



Takže si to zrekapitulujme, pronace je vlastně inklinace kostí bércových k postavení nohou do X, supinace spíše do O. Nejznámějším „supinátorem“ pak může být třeba Pavel Nedvěd, který o sobě kdysi  prohlásil, že už má dvoje kolena. Lidí, kteří uvedenými dysfunkcemi svých chodidel netrpí (ti s neutrálním došlapem), je vlastně pomálu a i v článku se je o nich pouhá zmínečka, netřeba se  tím ani zabývat. Že je to tak ale správné se nic neříká, zvláštní…



„Pata, špička, celá noha



Další rozlišení získáme, pozorujeme-li běžce z boku. V některých případech je první částí chodidla, která se při dopadu na zem dotkne podložky, pata. Je to styl, kterým běhá většina vytrvalců, zvláště těch, kteří běhají pro radost. Fyziologicky se jedná o zdravý způsob, maximálně šetrný k pohybovému aparátu, zvláště v kombinaci s botou, která má dostatečné tlumení v patní části.“



Tady už to začíná ale opravdu bolet, ta  doporučení běžcům v jejich běhání pro „radost“. Pata totiž není nášlapným ale senzomotorickým orgánem! Co to vlastně znamená? V chůzi, tj. v přirozeném pohybu člověka se jako první dotkne povrchu (ale jen dotkne!) aby svým event. příčným náklonem zajistila optimální postavení dolního kloubu hlezenního. A už spěchá v tisícině sekundy vpřed iniciovat kostí zánártní pro zajištění skutečného optimálního nášlapu chodidla. Člověk, který došlapuje na paty má dysfunkci chůze se všemi negativy na své zdraví. Lehce se o tom přesvědčí když zjistí, že při chůzi bosýma nohama dupe.  A to je chůze, pokud  se ještě navíc rozhodne na své paty dupat v běhu, nesmí se divit, že velice brzy mu „radost“ odchází a je to spíše o trápení. Ale aby si nezoufal, jednak se mu dostává ujištění že v tom „nejede“ sám a navíc! Prodají mu botičky, které se s uvedenými problémy dovedou vyrovnat. Článek je doplněn fotografií množstvím nejrůznější tzv. sportovní obuvi, která se vyznačuje z pohledu funkce spinální dynamiky lidského chodidla zejména nesmyslnou podrážkou. Pata, která vyžaduje absolutně jemný dotek s povrchem, je izolována vzduchovými vrstvami (tzv. air efekt) a dalšími podložkami, které ji nutí, protože ona se nedokáže vypnout ve své senzomotorické funkci, aby „hledala“ kontakt se zemí a okamžitě se začíná vyklánět především mediálním směrem, tj. ke středu tělní osy. Jinými slovy, vyklání se do středu, ovlivňuje klouby v kolenou a způsobuje „čitelné“ nohy do X jako  výše uvedená pronace. Aby toho nebylo málo, podrážka doporučovaných zázračných botiček, nelogicky prohnutá až do prstů směrem vzhůru dále blokuje funkci spinální dynamiky a může způsobit nepřirozené zvětšování nártu, drápovité prsty a další dysfunkce, zejména pak palec X ale také obráceně, platfus (podélné plochonoží). O tom vědí své ženy nosící pouze boty s vysokými  podpatky. Leč zpět k patám…zbytnělá pata je neodmyslitelným doplňkem uvedených dysfunkcí či poruch zdravé chůze. Na behej.com se v jednom z článků hovoří o tom, že se „obaluje tukem k amortizaci energie došlapu“…tak tohle už se dost těžce vydýchává…kde se tam vzal? Je to trochu jinak, zdravá pata nic takového nevyžaduje, leč aby se dokázala dostatečně bránit proti event. nárazům při nerovnostech povrchu, má pata pod kůží tzv. podélnou aponeurózu (pokračování achillovy šlachy) ve které jsou podélné kanálky s přepážkami ve kterých je lymfa. Ta vytváří potřebné tlumení a způsobuje, že člověk při chůzi má pocit jakoby kráčel skutečně po polštáři. Pro manažery jedno doporučení…pokud při podrobné prohlídce svých chodidel zjistí že: jejich palce mají mozoly z vnitřní strany, kuří oka na prstech, zbytnělou kůži na patě a různé další otlaky, není třeba dalších zjišťování…je to způsobeno dysfunkcemi chůze a jejich chodidla se brání. A to vlastně ani pořádně nechodí, spíše se vozí. A teď jsou povzbuzováni k běhání pro zdraví… Přes všechna ujištění o vhodnosti běžeckých bot pro jejich dysfunkce si ale musí být naprosto jisti, že běháním „pro zdraví“ si je neodstraní. Spíše si je posunou do vyšších pater těla a zjistí- bolesti v kolenou, kyčlích po probuzení, bolesti v  křížové oblasti vinou změny postavení kostí pánevních a kosti křížové (u žen to může např. způsobovat nepravidelnost menstruačních cyklů, neschopnost otěhotnění, krvácení bez zjevné příčiny atd..), poruchy dýchání (tady je třeba možno hledat příčinu úmrtí hokejisty Alexeje Čerepanova), astmatické projevy spojené s nejrůznějšími alergiemi, bolesti hlavy..výčet poruch je nekonečný. Lidské tělo, vyžadující téměř absolutní souměrnost kostry, si ji dokáže zajistit samo pomocí 180 kloubů, navzájem si předávajících optimální nastavení. To umí pomocí funkce spinální dynamiky v chodidlech přirozeným ale hlavně pravidelným pohybem, to znamená chůzí. Ne běháním,  posilováním, prací, tancem, sezením..to jsou činnosti které zdravé tělo bez problémů dokáže a třeba i ve velmi vysokém věku, ale musí být neustále regenerováno právě tou obyčejnou, pro mnohé lidi ve vyspělých civilizacích až obtěžující chůzí. Ale je to marné, přední ortoped k dekádě zdraví publikuje že 180 kloubů  těle člověka je víc než dost, aby mu otravovalo život. A další, že k tomu aby se člověku pohodlně stálo vyžadují jeho paty podpatek 4 cm. Tato, téměř absolutní necitlivost a nepochopení biomechaniky zázraku lidského těla, spojená s přesvědčením o nevyvratitelnosti argumentů nese své ovoce v podobě neustále se zhoršujícího zdravotního stavu obyvatel včetně dětí ve vyspělých zemích, trvalé zvyšování  nadváhy, hroucení zdravotních systémů. Závěrem dobrá zpráva pro manažery, uvedené dysfunkce jsou vratné, tak je to lidské tělo přizpůsobivé a poté lze započít i s tím opravdovým běháním pro radost a zdraví, špatnou zprávou ale je, že boty pro zdravou chůzi nejsou v prodeji. Prostě nejsou, pouze ty úžasně vypadající ale bohužel…chodit se v nich nedá i když, většina lidí si v nich vykračuje, jsou přece tak pohodlné….



Tyto problémy a především, jak z nich ven jsou shrnuty v mé knize Dynamická chůze, cesta zpátky za zdravím.                                ,33



Ing. Jan Veselý,



 



 



 







 



05.11.2008 13:45:17



Komentáře

6 komentářů:
  • 19.10. 09:00, Marek Frnka

    PS: pro lepší najití: Pro srovnání: chůze podle Alexanderovy techniky je vidět na youtube, po zadání slov: - alexander technique walking ...... na tom youtube je i běh podle této techniky, k vidění po zadání slov: - alexander technique running

  • 19.10. 08:56, Marek Frnka

    Nevím zda znáte nebo čerpáte také z tzv. Alexanderovy techniky (ta také jako Vy říká že nutno využívat svislou osu a těžiště mírně dopředu(gravitaci), nedupat na patu a odvalovat přes prsty chodidla, navíc uvolňovat během chůze vědomě kolena,hlezna,šíji,ramena a hlavně uchycení hlavových kloubů). Je případně něco s čím u Alexandrovy techniky zásadně nesouhlasíte? Pro srovnání: chůze podle této techniky je vidět zde: www.youtube.com/results?search_query=alexandertechniquewalkingaq=3oq=alexandertechnique a běh podle této techniky je vidět tady: www.youtube.com/results?search_query=alexandertechniquerunningaq=0oq=alexandertechniquerun (PS: líbí se mi na té technice, že narozdíl od behej.com, není postavena na výkonech, ale na potěše z pohybu. Během pomalého výklusu (žádná závratná tempa), by člověk počas běhu měl: - naprosto uvolňovat tělo bez zbytečného zapojování svalů kde to není nutné - [i]natažením hlavy[/i] dopředu a nahoru se [u]prodlouží páteř[/u] (to uvolní klouby a sníží tlak na nohy, zaručí že při každém došlapu nedupnete o zem !) - při běhu se tak páteř prodlužuje a vede vás NAHORU, zatímco vás nohy vedou vpřed - bez prodloužení trupu se vytváří zbytečné svalové napětí, které zkracuje tělo a ztěžuje pohyb - [i]omezit práci nohou na minimum[/i] (neunavíte se pak tak rychle...) - [i]uvolnění šíje[/i] zaručí vzájemné [i]propojení rukou s protilehlou nohou[/i] přes záda (končetiny tak pracují jako spolu propojené pružiny) - udržet vyváženou hlavu (aby se neklinkala sem a tam), soustředit se na prodloužení [i]trupu trochu dopředu a nahoru[/i], oči sledují cestu - [i]nechat koleno jít volně dopředu a došlap -chodidlo nechat odvalit přes prsty[/i]! :!: -nikoli došlap na patu, BOTA MUSÍ BÝT OHEBNÁ VE ŠPIČCE! - nechat klouby volně pracovat, ať nás nesou vpřed...nedopusť aby pro (zbytečné) snahy prodloužit krok, jsme přestali běžet vzpřímeně - VNÍMAT NAPĚTÍ kdekoli v těle,NASLOUCHAT zpětným signálům těla (zda není napnutý dlouho a zbytečně nějaký sval, bolest = zastav) - podstatná je radost z pohybu -[i]nemá jít o nějaké soutěžení ani hlavně o výkony[/i]!!! (to vede ke zraněním a nenaslouchání tělu !) - [i]myslet během běhu spíš na to JAK běžíme[/i], než na výkon či cílovou pásku nebo na pohled na vašeho Garmina (či jiný přístroj na ruce či v kapse), ...právě upnutí se na výkon je zdroj mnoha zranění - osobní dlouhodobé cíle nejsou zakázány, ale musí přijít jakoby mimoděk ("pouhým" zaznamenáváním pokroků a ubíráním v případě zdr.potíží !) - [i]Lokty v pravém úhlu, zápěstí s prsty sevřené pevněji ale volně[/i] (ne křečovitě)

  • 10.07. 20:17, František Dolejší

    Pane doktore, v jednom dotazu si stěžoval rekreační běžec na bolesti zad. Dovolte, abych přidal svoji zkušenost: Běhám jednou týdně. 2 až 3 hodiny. Záda mne bolely druhý den po běhání. Ráno jsem někdy stěží vstal z postele. Když jsem toho měl po nějaké době dost, začal jsem běhat s došlapem důsledně na špičku. Bolesti přestaly. Zatím tak běhám osmý rok. Přeji hodně úspěchů. Dolejší XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX NETŘEBA DALŠÍHO KOMENTÁŘE. Děkuji Veselý jan

  • 13.05. 09:25, MARTIN

    dobry den, dekuji za vas blog, mam o cem premyslet a tusim kde delam chyby (vybeh primo ze dveri domu, behani pres patu). mam na vas prosbu: po letech jsem se vratil k triatlonu, jsem hlavne bezec s max 80 km tydne, 2 tydne bazen a trochu kolo (4 hod tydne). v sobotu po 24 km behu jsem si pri delsim sebehu natahl lytko - bolelo to jako krec a od te doby je trochu tuhe a behat s tim moc nejde. byl jsem na masazi, chodim dal plavat a v sobotu bych mel bezet maraton... s tim se pomalu loucim, ale presto, je mozne si ted nejak rychle pomoci? zachrani me treba vami zminovany priznic? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Musím Vás obdivovat, asi vydržíte hodně, ale co je moc, to je moc. Tělo Vám samo „řeklo“, že jej nemůžete jenom zatěžovat, nikde nečtu něco o nějaké regeneraci, rovnání atd. Musíte si uvědomit, že 80 km týdně je dost na to, aby klouby dostaly co proto. Máte asi trochu rozhozené klouby na nohou, odtud to natažení lýtkového svalu. Takže, odteď jej každý den několikrát prochlazujte studenou vodou sprchovou růžicí tak, že růžici přiložíte těsně ke kůži a sval pomalu do hloubky prochlazujte. Následně, jak se bude sval sám rozehřívat, mu večer pomáhejte masáží s olivovým olejem, pomalu, dlouhými tahy. Neběhejte, pouze choďte, mohl by se uklidnit během několika dnů, samotného mě zajímá, jak to půjde. Když by jste cítil pohodu, můžete i trochu zaklusat. Několikrát denně si rovnejte klouby dolních končetin podle Pokynů, doma choďte bosý a vnímejte osu nášlapu na střed paty, přenos váhy přes střed chodidla a odraz přes palec. Po rovnání můžete zkoušet lýtkové svaly trochu ale jemně strečinkově protahovat v pokleku s nataženou nohou za sebou. Na poprvé ale opatrně, pokud tam bude problém, tak jenom k okraji bolesti a zase zpátky a pořád jemně provokovat. Veselý XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX dobry den, mise splnena, maraton ubehnut, dekuju ! tyden pred zavodem jsem byl trikrat vyklusavat asi 6 km, lytko drzelo, ale nijak extra dobry pocit jsem z toho nemel, hodne jsem se pozoroval a byl trochu v kreci. v sobotu jsem si jeste koupil kompresni bezecke podkolenky, ty mi lytka pekne stahly. behem zavodu se lytko ani neozvalo, tak jsem moc spokojeny, cas mam 3:40, coz je vzhledem k predchozim problemum uspech.

  • 09.03. 11:04, Pavel Landa

    Od uživatele, který navštívil váše stránky (váš blog) vám byl poslán vzkaz s těmito údaji. Jméno: Pavel Text: Dobry den, Vase názory se mi zamlouvaji. Jen jsem se nikde nedocetl, kde koupit vhodne boty na chuzi. Muzete mi nejake konkretni doporucit? Moc dekuji Pavel XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Vážený pane, to je největší problém, odpovídající obuv, možná jste i Vy zjistil, že povídat si s prodavačem specializovaných prodejen je o ničem. Po dlouhém období jsem zjistil, že odpovídající boty lze zakoupit v prodejnách RENO, zn. CRISS CROSS. Pokud jste vyznavačem značkové obuvi, moc parády si s nimi neužijete ale mohu Vás ubezpečit, že jsou vynikající. Vybírejte takové, které mají co nejméně švů, žádné nálisky na patě směrem nahoru, rovné podrážky a pod. Jejich výhodou zase je že jsou měkké jako indiánské mokasíny,poměrně levné, většinou tak po slevách cca za 350 Kč. Sám, pokud u regeneračně kondiční chůze vydržíte, zjistíte, že je to ideální, nevydrží stejně víc jako cca 500 km ale jsou levné a místo jednoho nesmyslnného páru drahých značkových troje do tisícovky. V botkách Adidas pro "volný čas" jsem cca 12 km od domova v lese zjistil, že mi totálně zkolaboval vinou nesmyslnných tvrdých podrážek přední křížový vaz a dumal jsem, jak se dobelhám domů. V CRISCROSECH jsem šmajdal (chachacha) Africkou pouští 14 dnů vždy 2 hod. v pravé poledne ( na teploměru přes 52 stupňů) bez nejmenších potíží a od třetího dne bez vody. To svědčí o tom, že moje nohy byly absolutně v poho a nezatěžovaly dále organizmus, který to snášel bez nejmenších potíží.

  • 26.01. 15:21, petr

    Dobrý den, rád bych se zeptal na Vaše doporučení ohledně běhání. Běhat pouze přes špičky? A když to nezvládnu po špičkách, tak radši neběhat? Škodí tlumení v botě víc, než kdyby tam nebylo? Jaká je vhodná obuv pro lehkou supinaci? děkuji a přeji hezký den. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Otázky do pranice pane Petře, běhat či neběhat? Když si čtu na behej. com jak se hoši navzájem svěřuji, jak přes krvácející puchýře, bolavá kolena, návaly na "blití" a pod. radosti si s nadšením do svých deníčků zapsali že to "dokázali", tak se mi chce až plakat. Dle mého laicky naivního názoru si totiž myslím, že jakkákoliv činnost pro amatérské zvýšení kondice by pro tělo měla být radostí. A jestli se někdo domnívá, že utrpením těla se dopracuje ke stálému zdraví, tak se hluboce mýlí. Pak to jsou konce: ve 40 ojetej jako hunt(důlní vozík), meniskusy dávno v háji, postastmatické potíže, bolesti kde si pomyslí ale, on přece sportoval, jak je to možný??? Jistě že běhat, proč ne? Ale musí tam být především radost z toho pohybu navíc, tělo by si v tom mělo libovat a ne se trápit. Pokud nejsou chodidla v dobrém stavu, to jest: ani pronace, ani supinace, tak tomu žádné boty neodpomůžou, bota se totiž musí přizpůsobit noze, nikdy ne naopak! Jenom si neustále prociťovat chodidla a dotyk na střed paty, přenos na plosku nohy s odrazem přes palec.A běhání s dopadem na paty je rovnou cestou do předčasného důchodu.Tlumení ano, zejména na tvrdých površích je běh pro kolenní klouby tím pravým utrpením. Nejvíc postižení je právě z tělocvičen! Takže, můj názor na běh jest tento: vycházím v obuvi s vyšší měkkou a co nejhladší podrážkou po celé její délce bez podpatků. Nejprve jenom jít krokem a ani ne nijak rázným, tělo ať si režim určuje samo. Srovnává si respiraci se svalovou potřebou, vyrovnává si rytmickou chůzí kloubní spojení jak v kotnících ale především v kolenou a postupně jeho "člověk" zjišťuje, že se mu jde lépe a rychleji, dech je volný, pravidelný a dostavuje se pocit chuti na běh. To je ten správný okamžik se rozběhnout a běžet skutečně pro radost s pocitem absolutního uvolnění. A třeba hodinu když to vydrží, ale před ukončením dle mého názoru je nutné zase zpomalit a jenom kráčet. Tělíčko totiž v tom běhu dostane pořádně zabrat (běh je pro něj vlastně jednou z nejnáročnějších činností) a proto by bylo dobře mu poskytnout možnost regenerace, to jset vydýcháním si srovnat fyziologii a chůzí srovnat opět klouby. S pozdravem Veselý Jan


přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se