Sport, nejlepší cesta jak přijít o zdraví?

 



· Dobrý den, asi před 2 měsíci jsem začal dělat tradiční karate (3x týdně intenzivní trénink v dojo a k tomu skoro každý den samostatný trénink), předtím jsem začal příležitostně běhal (cca 2x do měsíce 1500m). Za poslední 3 měsíce jsem shodil 5kg, teď vážím 83kg, měřím 187cm a je mi 21let. Vše bylo fajn, cítil jsem se skvěle. Ovšem minulou neděli, kdy jsem proseděl celý víkend nad učením, jsem začal pociťovat unavené kyčle, žádná bolest to nebyla, ale lehko se mi neusínalo. Od dalšího dne, po tréninku až po ten dnešní tj. 5dní jsem trénování uplně vysadil, protože mně při kopech do boku začaly kyčle bolet (tady bych jen podotknul, že to nebylo s nejvyšší pravděpodobností způsobeno neodborným vedením tréninku). Od této doby mně křupe snad v každém kloubu (hlavně v zápěstí v kyčlích, v kotnících a kolenech - co schod to prasknutí atd.), ale můžu naštěstí prohlásit, že je to bez bolesti (teda aspoň zatím). Začal jsem víc jíst ryby a nebráním se chrupavkám. Přečetl jsem si něco o doplňkách stravy pro klouby a mám pocit, že jejich účinnost tj. účinnost chondroitinsulfátu není moc věrohodná viz http://www.medical-tribune.cz/archiv/mtr/203/5593. Pokud moje obtíže nejsou jen přechodové způsobené nadměrnou zátěží, zajdu k lékaři, ale nejdříve se chci poradit s Vámi. Budu rád za každou radu. Přeji pěkný den. Adam


 


· Tenhle dotaz si přímo říká o zveřejnění, neboť názorně vypovídá o tom, jak si poškodit trvale zdraví, byť  tazatel sám sebe ujišťuje „(tady bych jen podotknul, že to nebylo s nejvyšší pravděpodobností způsobeno neodborným vedením tréninku“). Lze se jen zeptat a čím tedy? Karate je sport který vyžaduje mezi jinými naprostou souměrnost těla k absolutní koordinaci a vyrovnanou respiraci (dýchání) s pohybem, jinak to může přinášet opravdu velké problémy. A navíc, při intenzitě tréninků 3x týdně plus další  individuelní tréninky z období možno říci s přechodem z téměř absolutního klidu (2x měsíčně běh na 1500 metrů spíše škodí než prospívá). Nikde není zmínka o nějaké regeneraci organizmu, který z období relativní nečinnosti přešel do prudké zátěže aniž mu byla patrně dána možnost sebemenšího uvolnění. Pozor, to že si unavený člověk sedne či lehne, neznamená že jeho organizmus regeneruje, regenerace je totiž uvedení do původního stavu což zde přirozeně nemůže nastat. A navíc je možno dovodit, že  ke zvýšené enormní zátěži došlo bez alespoň předběžného srovnání např. všech kloubů dolních končetin. Proč? No proto, že byť odborné vedení o tomhle ví tak „starou belu“ . A to platí všeobecně ve sportu a to je příčina, proč sportovci po 30 jsou vlastně už nazýváni dědky! Opotřebovaní. Tak tedy, Adame aby jste neměl pocit že Vám jenom laji to bych nechtěl, konec konců, kde jste se to měl dozvědět že ano? A platí to pro další tazatele proto si dovoluji tenhle dotaz zevšeobecnět. První krok k nápravě bude následující, bosýma nohama se projdete po podlaze. Pokud hlasitě dupete, je to známkou dysfunkce chůze, našlapujete na paty! Pata ale není nášlapným orgánem, jak tady trpělivě do nekonečna (leč  marně) neustále opakuji. To znamená že s nejvyšší pravděpodobností máte dysfunkce v hlezenních kloubech (všeobecně kotník), v kolenou a především v kyčlích, tj. přinejmenším povytažené kyčelní klouby z jamek, jiný sklon pánve a odtud ty Vaše bolesti v kyčlích a to křupání všech kloubů při chůzi po schodech.  Pozor, já Vás nechci odradit od sportování ani nikoho jiného, právě naopak jenže co teď  s tím? To nejsou tělesné vady ale mechanické závady, které se musíte naučit odstraňovat sám ve vlastním zájmu. Lehnete si na podlahu, nohy natažené a pomalu jednu z nich pokrčením kolena přitáhnete k trupu co nejvýše a následně s výdechem ji položíte zpět. Pokud se Vám z bederní oblasti ozve výhružné křupnutí, je to tím, že je opravdu ten kyčelní kloub  povysunutý z jamky. Pokud nekřupne opakujte pohyb znovu ale s tím, že koleno bude při pohybu vzhůru opisovat kruh na druhým kolenem a vytočí se vně těla a noha se pomalu  pokládá opět na zem. Teď už to křupne spolehlivě. To znamená že i svaly, které jsou ke kosti kyčelní připevněny nejsou optimálně natahovány a proto bolí a tím Vás vlastně upozorňují, že něco není v pořádku a můžete si ublížit. Vezmete si ručník běžné velikosti, podélně složte na polovinu, pak na čtvrtinu atd. pokud to půjde. Vzniklý tlustý provazec uchopíte na konci oběma rukama, palce míří vzhůru a smyčku provléknete pod nohou až do rýhy pod hýžďovými svaly. Noha je natažená, ručník jemně napjatý….pomalu s nádechem zvedáte opět nohu co nejvýše s pokrčeným kolenem a při zpětném položení rukama a s výdechem táhnete konce ručníku k opačnému rameni a tím vlastně v pohybu vtláčíte kyčelní kloub do jamky. Cvik opakujte 3x, pak na druhé noze, ráno a večer po dobu např. jednoho týdne. Dále si prostudujte Pokyny pro ranní rozcvičování, zejména pasáž na rovnání kloubů dolních končetin. A hlavně začněte s pravidelným chozením v nízkých botách, aby se vám zpevnila kloubní pouzdra ale hlavně zhouževnatěly vazy v kyčlích. Všimněte si příště co např. nosí za obuv šaolini. „Chondroitinsulfát“ můžete klidně užívat, schválně: klouby nejsou součástí krevního řečiště, jak pak on se tam teda vlastně může dostat? A na závěr, k potěše nás všech, pokud můžete, zajděte s uvedenými potížemi k lékaři a pak nás informujte, co Vám doporučil. Přeji hodně úspěchů, pokud problémy budou trvat, klidně se opět ozvěte.


Veselý Jan.

16.11.2008 11:21:33 | Autor: Veselý Jan



Komentáře

4 komentářů:
  • 11.05. 15:16, Adam

    Pane Vesely, chtel jsem Vam podekovat, diky Vasemu blogu jsem si uvedomil spoustu ruznych souvislosti. Zacal jsem diky Vam mnohem vice chodit, dejme tomu, ze jizda MHD je ted pro mne atrakce. Ze zacatku jste me moc nepotesil, neberete si servitky, ale to je spravne! Clovek se musi probudit. Chyba nebyla ani tak v karate, ale spise ve mne, jak necekané, ze ano :) Pricinou bolesti kycli byl muj sedavy zpusob zivota a do toho extremni pretezovani. Dnes, kdy se nekolikrat denne protahuji (muzu doporucit Pozdrav slunci) a hodne chodim pesky, tak je vse ok. Dale jsem zmenil i stravovaci navyky, nebudu psat jake, to by bylo asi na delsi debatou, ale nyni pro zajimavost mam 75kg, hmotnost samozrejme neni meritko, dulezite je, ze se citim mnohem lip, jak fyzicky, tak i psychicky! Lidske telo je uzasne, umi se opravovat samo, spolecnost je vsak lina a deformovana reklamou na ruzne "lecebne" preparaty a "zivotni styly". Je tezke presvecit i sve blizke o dulezitosti chuze, cviceni, spravneho stravovani, relaxaci atd. Asi vite o cem mluvim. Jsem z toho trosku smutny, kdyz to vidim na svych nejblizsich. Kazdopadne jeste jednou dekuji a preji mnoho uspechu v osobnim i profesnim zivote.

  • 01.01. 14:25, Kateřina

    Dobrý den,je mi 18 let a stále mě při sportu bolé kyčel,doma cvičím na orbitreku a vždy musím přestat po 5 minutách ,neboť nemohu dál kvuli bolesti.I když se jenom protahuji tak mě bolí a pak mě kyčel při chůzi bolí,že sotva udělám krok.Byla jsem u doktora chirurga a ten mi řekl že musím zpevnit stehna.Ráda bych,ale když začnu cvičit tak to dlouho nevydržím,kvůli té bolesti.A myslím si,že tlustá nejsem,když při 169 cm mám 62 kg.Napadlo mě,že to mám z celulitídy nebo snad z nadváhy? Nevím tak vás prosím o radu,neboť nemá cenu chodit k doktorům kteří mi řeknou totéž.Dejte mi vědět co stím.Děkuji Katka...Prosím odepiště mi na uvedený email,protože nikdy na téhle stránce nemohu najít odpovědˇ kterou pošlete Děkuji. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Milá Kateřino, sypu si popel na hlavu, ale Váš dotaz mi nějak uniknul. Tak tedy, dle mého soudu při vašich mírách budete kočka a ne bacule, s tím se trápit nemusíte. Problém bude někde jinde, posunutými kostmi pánevními z horizontální osy, a teď: na kosti kyčelní jsou pod její hlavicí kloubu dva výběžky (chocholíky lat. trochantery) a na ně jsou navázány např ze spodu jdoucí svaly stehenní a z vrchu např. sval bedrokyčlostehenní (to je nálož co? hihi) a jak říká, jde z bederní oblasti do oblasti kyčelní. Tím, jak je patrně posunuta kost pánevní, je jinak usazen kyčelní kloub a tudíž je změněno postavení malého chcholíku na kterém je ten sval uchycen. A proto že má jiný směr natahování tak bolí to je prosté. Kdyby totiž byl kloub celý vysunutý tak by jste těžko vůbec na tom orbitreku cokoliv udělala, ale kloub je funkční a ani by tak nebolel, to ty nesprávně natahované svaly se okamžitě ozývají a zrovna tak při pro ně nesprávném natahování. Ale nic si z toho nedělejte, to je v podstatě běžná příčina tzv. zranění u vrcholových fotbalistů a hokejistů, takový brankář Dominik Hašek by Vám o tom mohl dlouze vyprávět. Víte proč? Protože fyzioterapie umí pouze hladit ty zanícené svaly ( jmenuje se to "odborně" fyzioterapie měkkých tkání) ale valný význam to nemá. Vy si prosím přečtěte ještě jednou v mé odpovědi nahoře "ručníkovou metodu" a tu opakujte aspoň 7 dnů ráno a večer, aby jste se ujistila, že kloubní hlavice kosti kyčelní je dobře vsazena do jamky kosti pánevní a z cviků Pokyny pro ranní rozcvičování cvičte ty, které se týkají srovnání kostí pánevních. Doporučoval bych vám pravidelně dynamickou chůzi pro zpevnění veškerého svalstva, ne jen stehenního ale zejména v páteři a mám pro Vás příjemnou zprávu. Já osobně se domnívám, že pro trvalé odstranění cellulitidy je to to nejlepší, co může každá žena pro pocit perfektních stehen udělat, to jest pravidelně chodit v nízké obuvi bez podpatků. Na jaře se přijďte pochlubit perfektní postavou v minisukénce. S pozdravem Jan Veselý

  • 18.12. 19:08, Martin

    Dobrý den, rád bych se zeptal, jaký má vliv na výše uvedené problémy strečing. A to zejména cviky, které vedou k rozštěpu a provazu - čímž natahují šlachy v oblasti kyčlí, a podle mě se tím uvolňuje kyčelní kloub. Předpoklám že cviky se dělají statickou metodou, rovnoměrně na obě končetiny a strečing se provádí rovnoměrně i na ostatních svalech na těle (ale už ne do takových extremních podob, kterými podle mě rozštěp i provaz jsou). Rozštěp i provaz potřebuji pro větší rozsah kopů v karate. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Milý Martine, přímo fatální vliv, ostatně např. fotbalové kluby jsou plné nadějných mladíků, kteří zpočátku předváděli absolutní pohyblivost a nyní jsou jako by "svázaní", nejlépe se to dá poznat podle jejich toporné chůze. Z čeho tak asi? No..ze špatně prováděného strečinku! On sám má na posilování svalů přímo blahodárný vliv ale svaly dejme tomu na dolních končetinách musí být protahovány na absolutně srovnaných kloubech a svaly musí být rozcvičené, uvolněné!!! jinak dojde k opačnému efektu. Ty svaly to nějakou dobu vydrží ale ještě dále prohlubují kloubní dysfunkce ( jejich vychylování) a ty zpětně zase negativně ovlivňují svaly. U karate je to ještě důležitější, neboť správně provedený úder v setině sekundy, kdy dojde téměř k absolutnímu zatnutí celého těla s pomocí dechu a tím umožní bojovníkovi vyvinout přímo zázračnou sílu. Leč, jako obvykle, v našich podmínkách se bere jenom to co je vidět. Proto i Vy jste patrně unešen fotografiemi světových borců v nádherných postojích že baletky možná "šílí" na čistotou provedení. Jistě, že násilný nácvik rozštěpů či provazů má neblahý účinek na kyčelní klouby, nedostatečná elasticita okolních svalů, či spíše už jejich vazů způsobuje, že povytahují kulový kyčelní kloub z jamky a ten zpětně způsobuje bolesti svalů v kyčelní oblasti, běžně se tomu říká bolesti v tříslech ale ty jsou trochu jinde. V zemi, kde 99 lidí ze 100 má dysfunkci chůze, si můžete být jist, že karate nikdy mistrovsky předvádět nebudou, pokud si nějaým způsobem nejprve nesrovnají např. vychýlení kostí pánevních z příčné osy. Takže, k nácviku provazu a rozštěpů až po důkladném rozcvičení, protažení a zahřátí svalů a projděte si Pokyny pro ranní rozcvičování, tam se dozvíte jak si rovnat klouby a zejména pánev. A ještě Martine, ideální by bylo si všechny pohyby, než se začnou nacvičovat, nejprve mentálně uložit do podvědomí. To sice vypadá jako nesmysl ale tohle jsem měl na mysli s tím, že u nás se bere pouze to co je vidět a proto Vám tady tak ze široka odpovídám. Oni totiž ti asijští bojovníci, třeba šaolini, věnují stejnou dobu nácviku i psychické průpravě. Vy to nemusíte vědět, ostatně tohle se ví velmi málo, lidské svaly pracují na popud pouhé myšlenky! To pro Vás může znamenat např. to, že se budete dívat v karatistickém pokleku s vyrovnaným dechem na fotografii cviku, který by jste rád dobře uměl a v mysli při pomalém pravidelném prodýchávání si představujte jak ten cvik pomalu provádíte a proci´tujte si všechny pocity, které se Vám budou objevovat. To Vaše nervy se budou připravovat na skutečné cvičení, zrovna tak jako Vaše svaly a hlavně mysl, je to jako program do počítače. Dejte mi vědět, jak se Vám daří. Veselý Jan


přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se