při hledání řešení mého problému jsem narazil na Váš blog a Vaše názory mě velmi zaujaly

Dopis tazatele, který patrně bude zajímat mnohé běžce pro radost....

Dobrý den pane Veselý,
při hledání řešení mého problému jsem narazil na Váš blog a Vaše názory mě velmi zaujaly. Již delší dobu řeším problémy s bolestmi zad, především bederní a krční páteře. Je mi 45 a rekreačně běhám orientační běh, pracovně trávím hodně času v autě a u počítače duševní prací. Jsem si vědom, že tyto činnosti málo kompenzuji přirozeným pohybem, posilováním zad, chůzí, jízdou na kole, tréninkem a pod. Před rokem problémy se zády vyvrcholily nesnesitelnými bolestmi v bederní páteři, vystřelováním do boků s bolestmi až do konce nohou a bolestmi krční páteře se silnou bolestí hlavy, podobající se migréně. Absolvoval jsem všechna možná vyšetření, která nezjistila nic. Takže s doktory to už neřeším. Před rokem mi byl doporučen systém RedCord (cvičení v zavěšených lanech pro aktivací spících svalů), který mi opravdu pomohl zahnat úporné bolesti a tělo s pomocí fyzioterapeuta a cvičeni na tomto systému srovnat do mnohem lepšího stavu,ovšem při delším přerušení cvičení cítím lehce se vracející bývalé příznaky. Rád bych se o Vašich doporučeních více dozvěděl z Vaší knihy Dynamická chůze, kde ji můžu zakoupit? Dnes jsem si při závodě v OB natáhl lýtkový sval pravé nohy. Můžete mi prosím poradit, jak se tohoto problému nejúčinněji zbavit?
Děkuji Vám předem za odpověď. Tomáš


Vážený pane,


jste dalším  „postiženým sportovcem pro radost“ středního  věku. Typický je zde následující rytmus : z relativního klidu (dlouhé sezení, dlouhé jízdy v autě ) do jedné z nejvyšší zátěže pro lidské tělo a tou je běh. Všimněte si prosím nuance, ne nejhorší ale nejtěžší, tělo ji bez problému zvládne ale musí na to být efektivně a soustavně připravováno. Jinak na to musí nelibě reagovat, a promiňte mi mou trochu zlomyslnost, vyvoláním celé řady navzájem až zdánlivě  nesouvisejících bolestí, které by měly dostatečně postiženého odradit od překotných snah, doporučovaných za přirozený pohyb. Běh není pro člověka přirozeným pohybem!!! Zrovna tak jako třeba  stovky dřepů pro zvyšování kondice a posilování stehenních svalů, ale to je věc názoru. Nikomu jej ale nevnucuji, pouze  se nestačím divit nad „odbornými“ doporučeními z ortopedie a fyzioterapie, kterou považuji za její achillovu patu. Termín „spící svaly“ mně dokáže vždycky rozesmát. Svaly se dělí z jednoho pohledu na dynamické a statické, ale nikdy žádný z nich nemůže být tzv. spícím, pokud jsou (a jako že jsou) propojeny navzájem jednotnou nervovou sítí. To jen postupné ochabování kteréhokoliv !!!  pak může při náhlé zátěži způsobit spasmickou řetězovou reakci v celé svalové soustavě. Při dlouhém vysedávání svaly přirozeně ochabují. Je tu ale větší problém, na který bezvýsledně upozorňuji a to jsou kloubní dysfunkce. Jednoduše řečeno, nesrovnané klouby, které s postupujícím věkem nabývají vyšší význam pro celkovou kondici člověka. Pokud je sval natahován srovnaným kloubem, tak je schopen se sám postupně a bez větších problémů dostat do kondice. Jakmile se ale změní jeho dráha, tak začne okamžitě protestovat. Je to ale především v zájmu těla, kdy jednotlivé  svalové skupiny zvýšenou bolestivostí „upozorňují“, že kloub není v „pořádku“. Vedle toho je nutné pro zvýšenou tělesnou námahu mít srovnánu respiraci se svalovou potřebou. Jinak řečeno, dostatečná kapacita plic. Tím, že většina lidí u práce sedí, více jak 75% lidí špatně dýchá (pouze horní polovinou plic), mají proto snížený obsah kyslíku v krvi a následně dále limitují své tělesné schopnosti. A pak vstanou a okamžitě ! vyžadují, aby jejich tělo „běhalo pro radost“. Strečink na špatně srovnaných kloubech je tu pak spíše další iluzí čehosi pro užitek ale ve skutečnosti jenom dále ty svaly poškodí! Pokud si k tomu připočteme, že většina běžců běhá v „kvalitní obuvi“ pro propinaci či supinaci (viz. Článek Běžecké boty- na velikosti opravdu záleží), nelze se divit, že amatérští sportovci jsou udiveni, jak jim tělíčko rapidně ale hlavně rychle chátrá. A což teprve profesionálové ve třiatřiceti považováni za vysloužilce. Při tom čekám, kdo si konečně všimne, že např. vytrvalostní géniové  třeba z Etiopie, pocházejí především z chudých rodin kde obuv je luxusem a hrnek kozího mléka s krajícem chleba za celý den je pak „vítězstvím“. Jejich nejčastější denní činností je chození pěšky (jistě že bosí), odnikud nikam a mezitím běhání. Leč, jak začnou běhat maratony, jdou od rekordu k rekordu, zvláštní…Kdežto ve vyspělých zemích se na to musí vědecky, mimochodem, ten RedCord mě opravdu poděsil. Já vycházím z poznání, že nervovou soustavu je třeba neustále posilovat provokováním nervových drah  přirozeným  pohybem, ale jak vidím, jde to i v leže. Na čas to asi pomůže.., leč stejně si budu umíněně stát na svém, že tělo se dlouhodobě ošidit nenechá. Takže pane: po ránu se rovnejte podle cviků v Pokynech pro ranní rozcvičování ( to pro srovnání kloubů a uvolnění ztuhlých svalů , ne pro kondici ale právě pro celkové uvolnění. Před běháním budete muset jít chvíli krokem, tak aby se Vaše plíce srovnaly a začaly rovnoměrně dýchat (brániční dýchání, tzv. dýchání až do břicha k dosažení aerobního efektu, říká se tomu dosažení druhého dechu ale v celých plících!). Jakmile se Vám srovná respirace se svalovou potřebou, sám poznáte, že se Vám jde lehce a můžete se začínat rozbíhat. Osobně si myslím, že orientační běh je úžasná věc, běhání v přírodě musí člověka zregenerovat jako nic jiného a proto s Vámi sympatizuji, ale jak sám vidíte, všechno chce své. Ten natažený lýtkový sval zkuste „rozchodit“, v nízkých botách, bez podpatků, patrně i Vaše paty nebudou v požadovaném směru. Nášlap trénujte v ose: dotek na střed paty, přenos váhy a skutečný došlap středem plosky chodidla, odraz je vedený přes palec. Běh započněte v okamžiku, kdy bezpečně pocítíte, že zmizely bolesti v bederní oblasti a „dalším“ vystřelováním bolestí do boků apod. Nebojte se, pozvolnou chůzí se to určitě uvolní. Jinak jste přece zdravý a lékaři Vám to potvrdili. Problém vidím v dysfunkcích krčních obratlů a lebečních švech ( bolesti v hlavě ), tady by to chtělo je „srovnat“ manipulačně na stole. Každopádně se držet zásady, 7hod. sezení/1 hod. rytmické chůze, většina problémů se tím potlačí přirozeným srovnáním kostry. Dobrou diagnostikou je pak chůze ze schodů. Pokud se objeví problémy v kolenou,  je zřejmé, že je kostra v nerovnováze a pak je nutno chodit a rovnat se podle Pokynů až to odezní. Hlavně pak nedůvěřovat doporučením, že jsou „odešlé menisky“ a proto ty potíže, tohle považují za největší omyl ortopedie. Já tvrdím, že je to způsobeno dysfunkcí tibiofibulárního kloubu kterou trpí většina lidí, ale jak mi bylo sděleno odborníky z České lékařské společnosti, jsem jenom mořeplavcem bez znalostí moře. Knihu Dynamická chůze si můžete objednat jak jsem zjistil zadáním titulu do vyhledávače z některých internetových knihkupectví. Pokud dovolíte, pro pobavení jsem si dovolil přidat kousek  odborné stati o RedCord, opravdu zajímavé a motivující. Podle mě stejný úkrok stranou jako tolik vychvalovaná tzv. Vojtova metoda. Na rozdíl od nich já i DMO prorazil, ale co naplat, nejsem tím správným mořeplavcem, já jenom trpělivě chodím a vnímám, co mi mé tělo „říká“. Při tom jsem došel třeba k názoru jako že nejde jen o poznání ale i o pochopení…


Veselý Jan


 


 

 

 


 


 


 


S-E-T® koncept vychází z vědecky doložených principů. Většina účastníků studií využívajících S-E-T® koncept uvádí snížení bolesti, zlepšení funkce a zlepšení kvality života. Ukazuje se, že terapie dle principů S-E-T® má přetrvávající efekt. V současné době jsou započaty či naplánovány další studie fyzioterapeutů v různých zemích světa.


S-E-T® terapie se skládá z diagnózy a léčby. Diagnóza zahrnuje testování svalové tolerance progresivním zatížením v otevřeném a uzavřeném kinetickém řetězci spolu s konvenčními vyšetřeními používanými v diagnostice muskuloskeletálních poruch. Léčebný systém zahrnuje prvky jako je relaxace, cvičení rozsahu pohybu, trakce, trénink svalů ovlivňujících lokální stabilitu, senzomotorická cvičení, terapie a trénink v otevřeném a uzavřeném kinetickém řetězci, nácvik dynamické stability, vytrvalostní cvičení, skupinová cvičení, domácí cvičení dle individuálních cvičebních plánů Redcord® praxis.


Ukazuje se, že chronické obtíže pohybového aparátu jsou spojeny se sníženou senzomotorickou kontrolou a sníženou svalovou silou. Ačkoliv není s určitostí známo, nakolik jsou tyto změny signifikantní ve spojení s přechodem do chronického stavu, je důvodné se domnívat, že hrají zásadní roli u přetrvávajících obtíží.


S-E-T® terapie pomáhá obnovit sníženou sensomotorickou kontrolu, sílu, vytrvalost a kardiovaskulární funkce a zvyšuje tak toleranci ke stresu a napětí. Norský aparát Redcord® je nástrojem S-E-T® a je vhodný pro cvičení i pro sensomotorickou stimulaci. Navíc lze tento snadno ovladatelný aparát používat pro cvičení doma a tím podpořit dlouhodobý efekt terapie.


 


 


 

19.04.2009 11:43:26 | Autor: Jan Veselý



Komentáře

0 komentářů:

přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se