Vyznáváte „ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA“? Tak nezapomeňte jet taky do Pelhřimova….. ať vidíte, do čeho jdete!

 


Když ohlupovat, tak se vší parádou: "zdravý způsob života, zdravá výživa, nesprávné pohybové návyky, ......a taky třeba tekuté prášky....


 


Další ze zveřejněných dotazů.


Dobrý den
je mně 48 let, vyznávám zdravý způsob života už 15 let, ráda provozuji různé druhy sportu - in line bruslení, cyklo a pěší turistiku , v létě plavání v přírodě. Mám letité problémy se zádama, dlouhodobě jsem celkem pravidelně cvičila jógu, občas pilates cviky na zpevnění a posílení zádového svalstva atd. Každý den chodím pěšky do práce, ale je to jen 20 min tam a 20 min. zpět.


Mám lékařsky prokázanou hypermobilitu ( větší volnost v kloubech, snížená pevnost vazů, pozn.aut.)


Dlouhodobě jsem cvičila i kalanetiku, protože mně vždy vadilo moje povolené břišní svalstvo. Leč navzdory celkem pravidelnému cvičení, jsem se povislého břicha nezbavila. Začaly se mě vracet potíže s páteří celkově. Jsem velký příznivec reflexní terapie dle ing. Janči. Budu Vám velmi vděčná, pokud byste byl tak laskavý a poradil.


Poradím, poradím, co by ne, jenže …v té záplavě technokratického šílenství ve zdravovědě to není jen tak, nedá se říci že by to  věda neměla zcela srovnané, o co jde ví bezpečně, leč cesta z problémů ven je nějak složitější


Konstitucionální (v tělesné stavbě) hypermobilita je častější u žen a postihuje až 40% ženské populace. Je výraznější u mladých dívek, s postupujícím věkem se stává méně nápadnou, kolem 40 let věku zůstává stabilní a později se naopak zmenšuje. Cílená terapie není známa. Švihové cviky a sporty, které zvětšují rozsah pohybu jsou v zásadě kontraindikovány ( balet, umělecká gymnastika, ale i aerobik), což platí zvláště pro dívky v kritickém věku kolem puberty. Vytahovací resp. protahovací cviky jsou obecně kontraindikovány  a  jejich aplikace v případě potřeby by měla být určena specialistou. Jedinou možností je systematická pohybová výchova s posilováním svalstva. Přitom platí  zásada, že pohybová pestrost a respektování přirozeného pohybu jsou obecně rozumnější než jakkoliv sofistikovaně vymyšlené cvičební soustavy nebo systémy.  Cvičení odporová jsou indikována v rozumné míře,  prováděná jen do lehké únavy. Obecně  by měla být spíše zaměřena  vytrvalostně.


(prof. MUDr. Vladimír Janda, 2001)


Teď ještě vědět co to je např. ta systematická pohybová výchova? U tazatelky je   možno říci, že je to jen přirozený důsledek všeobecně doporučovaného „zdravého způsobu života“ populaci, která se přestala systematicky pohybovat přirozeným způsobem. Následně pak 95% lidí ze sta trpí dysfunkcí chůze, logicky pak i dysfunkcemi kloubů v celém pohybovém aparátu. Ale co bychom se vzrušovali, v přijímacích testech k Policii ČR je požadavek provést hluboký předklon jako výraz dobrého tělesného stavu uchazeče. Fyzioterapie na to má stohy popsaných odborných prací. Strečink je jejím „náboženstvím“. Co na tom, že třeba i na hypermobilních kloubech. Mnoho žen ve vyšším věku (jinak s celkově sníženou pohyblivostí), se dokáže klidně celými dlaněmi dotknout podlahy. Jenže  to je právě indikace kloubní hypermobility. Obráceně prohnout palec pro spoustu lidí není nic neobvyklého. Aerobik je u mladých dívek velmi populárním. Co by holčičky neudělaly pro štíhlou postavičku. Ambiciózní cvičitelky usmívající se dynamicky z náborových bilbordů a DVD, vypadá to tak hezky, štíhlá těla, půvabné úsměvy, barevné oblečení. Jenže ty holčičky dost často trpí dysfunkcemi chodidel, kolen, kyčlí, každá druhá trpí PMS (bolestivé menstruační příznaky).


Zdá se, že to ale není jen problém těch dívenek, ona je celá společnost jakoby s „povolenými klouby“, VYMKNUTA Z KLOUBŮ se to kdysi nazývalo, ale to v Česku není nic nového, takže…i ty tekuté prášky mají svojí „logiku“.


Ještě ta rada na závěr, od „mořeplavce bez znalosti moře“, pane profesore a co takhle začít pravidelně  chodit? Ale nééééé, tak triviální…co na tom, že se při tom rovnají klouby, proporcionálně posilují veškeré svalové skupiny a jejich povolené vazy s důkladným okysličením. Cílená terapie prý není známa….ách jó. Římani prošli celý tehdejší svět pěšky, po cestě se krmili  pouze drceným obilím a čistou vodou a při tom si ten Svět podmanili na hodně dlouho. Údajně byli strašlivými bojovníky. Myslíte někdo, že věděli co to jsou vitamíny, iontové nápoje, doplňková výživa, dělené diety, „zdravá obuv“ od nejútlejšího věku s pevně fixovanou patou, boty s AIR-patou a s torzí, trackinkové podrážky, specializovaná obuv pro běh s pronací či supinací? To asi ne, oni jen šli a šli a všechno potřebné si navíc ještě museli nést sebou. A rekrutovali chlápky až do 56 let! Hrozná doba.


Pěkný den


 

27.05.2009 11:18:47 | Autor: Jan Veselý



Komentáře

0 komentářů:

přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se