Kdo nehubne není Čech, hop hop hop, ten kdo s námi neblbne, ať si kope hrob….


Jen se přehoupnul Nový Rok, propukla mediální smršť. Jste tlustí, pojďte s NÁMI MASOVĚ HUBNOUT, Mao Ce Tungovi a soudruhům z ideologického oddělení někdejšího ÚV KSČ by se to asi líbilo, …je to z obdobného pytle, takové to svazácké zanícení….S postupem tržního hospodářství a logicky tedy i s výskytem nevyhnutelných hospodářských krizí, následně také tedy s nevyhnutelným úbytkem pracovních míst, a nesmyslně zvyšovaným počtem studujících zejména humanitních oborů (jako by se jich krize netýkala) se vyprofilovala fungl nová vlna odborníků na výživu a zdravý způsob života. Ta teď musí nutně obhájit svou existenci jako právo na život a taky na tom setsakramentsky profitovat. Takže, novým evangeliem je BMI (body mass index), jsi v normě, jsi náš, nejsi v normě, musíš s tím něco udělat! Nic proti tomu, obezita je civilizační chorobou „vyspělých národů“, s následným doprovodem vysokého počtu cukrovky B, vysokého tlaku, ucpaných cév atd., jako důsledek „přežírání“ ( nerovnováha energií mezi příjmem a výdejem), proti tomu ani slovo, leč….Základní potřebou každého normálně fungujícího organizmu na matičce Zemi je kyslík a voda. Bez dechu většina lidí nevydrží více jak půl minuty, bez vody kolem tří dnů….bez jídla  dokázali lidé vydržet snad i více jak čtyřicet dnů…ale novodobí BMI kazatelé to mají  postavené především na jídle (takže opět o spotřebě ) a o posilovnách, ty jsou v onom programu rovněž důležité. O nezastupitelné potřebě  dýchání a přirozeném pohybu na čerstvém vzduchu…nikde ani řádku, když už tak … „a můžete si jít třeba i zaběhat“ se píše téměř ve všech listech, snažících se na onom boomu ( slušelo by se říci kampani) také něco vydělat. A že to je asi především o vydělávání pěkných ranců na lidské vlastnosti chovat se stádně není pochyb. Jenže, už ty doporučované zaručeně redukční a nesmírně zdravé dietky, na týden, na čtrnáct dnů…5x denně makačka na bednu při čtení doporučovaných jídelníčků novodobými BMI Guru, už zdáli vysvítá, že jen na ně by člověk potřeboval mít někoho, kdo by mu to počítal (ale to oni rovnou nabízí, že to rádi spočítají), obstarával a vařil. Protože, buďto chodit do zaměstnání, aby bylo vůbec na nějaké jídlo a nebo se plně věnovat doporučeným dobrůtkám, ale pak zase? Kde na ně brát? A s vědomím, že to stejně  nestačí! Protože je ještě nutno navštěvovat  posilovnu, ale pozor, i tam alespoň pro začátek je nutné mít dalšího GURU, tentokrát  aby tlustým  blbcům ukázal a nesmyslnými quasi anglickými výrazy  „vysvětlil“ jak vlastně efektivně cvičit. Při úvaze, že dvě třetiny pracujících v produktivním věku, protože těch se to týká především, mají příjem někde okolo dvou třetin oficiálně státem hlásaného příjmu,  doporučované dobrůtky možná cca 6 tis. na měsíc, špatně větraná posilovna s trenérem okolo 3 tisíc, oblečení (no nemůžu přece mezi ty krásné lidičky chodit jako buran), tak z toho vychází slušná pecka. Nevypadá to nadějně pro hladký průběh masové kampaně, ba né.. Ale nic nového, kdysi se také hlásalo:  Lid buduje republiku a tiše dodávalo - a lidi na to serou.


Jenže, národem tlouštíků jsme, s tím by se něco dělat mělo, zejména dětičky jsou více a více  tlusté, zdravotním fondům by se ulevilo. Ale tak jak se to doporučuje, to asi moc fungovat nebude. Je to zrovna tak jalové jako Novoroční projev. Lidské tělo je od přírody založeno na udržování rovnovážných stavů v celém svém komplexu a nadváha není nic jiného než stavem porušení rovnováhy (houby dědičnost). Devadesát pět lidí ze sta má poruchy v chůzi  takže chůze spíš odrazuje než pomáhá, odhaduje se, že sedmdesát pět procent špatně dýchá pouze horní polovinou plic (takže opět poruchy ve výměnách látkových), pravidelný pitný režim dodržují tak leda mladé anorektičky, toužící se stát modelkami, samý problém. U doporučovaných diet je rovněž pěkná zrada. Většina z nich, už při pohledu na jídelníček jaksi moc chutí nevzbuzuje. Ono také, tzv. zdravá strava? Co to vlastně je ???? Kdo ji dokáže definovat? Dostatek ovoce, zeleniny, Omega 3 mastných kyselin?  Ale člověk je všežravec a dietami se ruší rovnováha v příjmu. Jsou na tom založeny a to je podstata JoJo efektu po jejích skončení. Bio potraviny? K smíchu, jednak, kdo je schopen zaručit že to je s nimi skutečně tak, jak se tvrdí na štítku a trojnásobná cena rovněž nepobízí, takže zase nic moc. A pozor, problém kardinální: lidské tělo má zajímavou schopnost, před konzumací jakéhokoliv jídla - se říká že jíme očima. Jak jídlo vypadá a jak nám voní, to jsou dva nezbytné předpoklady ne jenom k pochutnání si, (také je to znát, většině chutná),  ale hlavně k dokonalému strávení veškerých přijímaných potravin. Bez toho to prostě nejde a každý sám na sobě to zažil: tlaky v žaludku a nevolnost při nucení se do jídla bez chuti. To není samoúčelnost, to jen Příroda, tak jako ve všem, do nejmenších podrobností i zde vybavila člověka k  životu. Zasněný pohled na dobrůtku a její vůně okamžitě spustí proces tvorby přesně těch trávicích enzymů, které jsou nutné k dobrému zažití, dokonalému strávení a k využití všech živin v konkrétním jídle. Kdoví, co se „honí“ hlavou tomu, jenž se motivuje nad hromádkou ovesného šrotu, určeného hlavně jako krmení pro dobytek? K dobrému trávení a vyměšování je nezbytným doplňkem přirozený pohyb a tím je pouze a jenom chůze. Sport a  práce, tam dochází k spíše k útlumu peristaltiky střev.  Všeobecně se uvádí, že peristaltiku podporuje vláknina. Ano, především u přežvýkavců, kdo ví, kde na  to ti nutriční odborníci přišli, že stačí i u lidí. Nestačí, vláknina v zažívacím traktu slouží  jako kartáč, ale i s ním je nutno pohybovat, jinak činí problémy. Vláknina je nezbytná ale potřebuje ještě jemné vlnění břišní stěny od pravidelné chůze, pak je to téměř dokonalé. Celý den na židli či v autě mají opačný účinek. Jaký že? Především poruchami v trávení, zanesení stěn trávicího traktu, který je pak schopen propouštět hlavně cukry a tuky, méně pak už minerály a vitamíny. Jenže ty jsou nezbytné k tvorbě hormonů, sloužících např. k tomu aby v mozku byl  „vydán pokyn“ k pocitu nasycenosti a v člověku se dostavil onen blažený pocit uspokojenosti nad snězenou potravou. A protože se nedostavuje tak člověk jí a jí, ostatně tlouštíci někdy přiznávají, že jsou neustále při chuti.  Při tom je to vlastně dost snadné, pravidelná chůze na vzduchu s dobrou zásobou  tělesné vody. Jakmile totiž lidské tělo vlivem pravidelné chůze „rozpozná“ režim chůze, „nedovolí svému člověku“ přejídání. Jak? Snadno, pocit sytosti se díky dobrému stavu v trávicím traktu dostaví velice záhy a stačí daleko menší porce jídla než před tím. Tak o tom je ta schopnost lidského těla umět si samo udržovat rovnováhu, nepotřebuje k tomu nic víc, než se alespoň dvakrát týdně projít rychlejším tempem na hodinu. A je to zcela zadarmo.


Pěkný Nový rok a hodně chuti do chůze přeje naivní chodec Jenda z Hradů.


 Za dva roky ze 105 kg na 60 kg ?????

10.01.2010 11:05:07 | Autor: Jan Veselý



Komentáře

3 komentářů:
  • 13.12. 21:40, Jana Krejčířová

    Dobrý večer pane Veselý,ve snaze vyřešit své zdravotní problémy jsem našla Vaše stránky a nejméně hodinu četla...Začala jsem cvičit podle Pokynů,chodila jsem už dříve,ale nyní v obyčejných keckách.A čekám na zázrak!Jsem důchodce,61,nadváhu nemám.Od 30 let mám bolesti krční,hrudní a teď už i bederní páteře.Žádná léčba nebyla úspěšná ikdyž byly roky,kdy jsem o bolesti nevěděla.Teď se přidalo brnění v dlaních/začalo ve špičkách prstů/ a podobné bolesti mám nyní ve šlapkách nohou,nejvíc bříška za prsty.Navštěvuji zdravotní cvičení pro ženy,občas plavu,ale nejraději jezdím na kole,no hýbu se opravdu hodně.Z Vašich odpovědí vyplynulo,že ten bicykl nebude asi to pravé,tak přecházím na chůzi,šlapat se tedˇstejně nedá.Momentálně trpím velikou bolestí na sedacích kostech/tomu místu říkám podprdelí/,ještě nedávno jsem dala dlaně na zem a teď sotva po kolena.Můžete prosím poradit?Děkuji,Jana xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Vážená paní, máte potíže tak jako většina tazatelů, jste zkrátka trošičku celá nakřivo a chtělo by to několikrát po sobě srovnat, a byla by jste v pohodě. Na to žádná léčba nepomůže, léky Vás totiž srovnat neumí, pouze na chvíli uleví od bolestí. To, že Vás už bolí i sedací kosti, jsou dole na kostech pánevních, jasně ukazuje, že i pánevní osu máte nakřivo. Dysfunkce budou prakticky v celém těle a svalová dysbalance proniká až do prstů horních končetin, odtud to brnění prstů, blokace v pánevní oblasti pak „vystřeluje do prstů dolních končetin. Cvičením se to těžce odstraňuje, spíše posiluje zablokovaná nerovnováha celého těla. Rovněž tak Vám to ztěžuje dýchání, hrudník bude rovněž „šišatý“. Tak co s Vámi, sama si dysfunkce těžko odstraníte, zatím budete denně provádět uvolňující cvičení následujícím způsobem : dole pod odpovědí máte link (adresu) na jednu skladbu na YouTube a podle ní budete denně několikrát doslova tančit na místě. Nohy mírně pokrčené, kolena nad palci, pánev podvolenou, bedra povolená, hrudník jemně nachýlený vpřed, hlava mírně skloněná. A podle rytmu hudby začnete nejprve dýchat, nádech nosem, výdech ústy. Až to půjde uvolněně, začnete se jemně kývat v rytmu a vlnit postupně celým tělem, zejména boky v kyčlích a v páteři se uvolněn prohýbat. Po nějaké době by se mělo Vaše tělo samo uvolňovat a v tom jemném pohybu se začít i postupně rovnat. Až to budete mít zažité, můžete zvednout uvolněně paže vzhůru a představovat si, že v dlaních držíte velikou bublinu, která se neustále pohybuje a prohýbá a Vy ji udržujete aby nespadla a nepraskla. Možná Vám to bude připadat až naivní ale ručím Vám za to, že to zpočátku ani nevydržíte po čas přehrávání té skladby. A přemýšlejte o tom, zda by Vám nestálo za to se nechat srovnat, celé by se to uspíšilo. S pozdravem Jan Veselý. The Last Mohican Instrumental Indiogenes

  • 18.05. 13:48, Jelínková

    Souhlasím s Vámi, jen malá poznámka BMI je Body Mass Index... Zdravím a přeji úspěchy v chůzi, neb je nejzdravější

  • 10.01. 20:51, Jarmilka

    Vítejte na svém blogu, kde jste byl tak dlouho? To víte, nějaké to kilo jsme přes vánoce přibrali, to se nedá nic dělat, ale chodíme do přírody na procházky, teď s tím sněhem jsou krásné, řídíme se vašimi radami. Už víme, že chůze a pohyb na vzduchu jsou to nejlepší. Pište dál.


přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se