Jak je to tedy s těmi rekreačními sporty?

 

    Dobrý den Pane Veselý, nechci se tentokrát dotazovat na mé problémy, je to již nějaká doba co jsem na vaše stránky zavítal a začal se řídit vašimi radami a hlavně pravidelně chodit , s čímž přišly skvělé výsledky a mé zdraví se dosti zlepšilo a to jak fyzické tak i psychické i když úplný ideál to zatím ještě není, ale je to skvělý pocit když se zase dostávám do dobré formy. Tentokrát bych chtěl jen znát váš názor na to jaký vliv má na kosterní aparát a zvlášť záda a páteř lyžování, nedávno totiž v jednom známém novinovém plátku vyšel velký článek s tučným nápisem - lyžování prospívá zádům i plicím, s čímž i přesto , že jsem vášnivý lyžař nemohu souhlasit a nemohu teď svému otci vymluvit , že je to naprostý blábol tedy alespoň v tom ohledu , že je to činnost prospěšná pro naše záda , jelikož čistý horský vzduch plicím jistě prospěje. Jsem tak velmi zvědav jaký názor na to budete mít vy , abych ho pak mohl ukázat svému otci , který mimo jiné také neustále tvrdí jak blahodárný pohyb je jízda na kole, běžky a podobné sportovní aktivity jen na chůzi jaksi zapomíná.


 

Pěkný den Tomáši. První část Vašeho příspěvku ve mně vzbuzuje pocit uspokojení, že snad tady nehážu hrách na zeď. Ta druhá část dokazuje, jak rozporuplné a protichůdné názory setrvávají v myslích většiny lidí kteří se pak diví, že jsou nemocnými. Jakkýkoliv aktivní pohyb v přírodě je lidem životně prospěšný, naše těla se bez přirozeného pohybu na vzduchu za působení zemské gravitace a slunečního záření prostě neobejdou. Otázkou pak zůstává nakolik je ten který člověk v kondici a jak mu pak ten pohyb prospěje a nebo jak se jeho ochablé tělo ještě více unaví. Každopádně si ale doplní hladinu kyslíku ve veškerých tkáních a vitamínu D ze slunce, i když to je např. pod mrakem, a to zase pomůže lepšímu transportu vápníku v těle, který je potřebný prakticky k veškerým tělesným funkcím. Proto ho máme v těle nejvíce ze všech minerálů, několik kilogramů. Takže to lyžování na kosterní aparát má určitě pozitivní vliv. Pokud je kostra srovnaná v ose, je právě lyžování zejména z dlouhých přehledných svahů pro mysl člověka absolutním euforickým zážitkem ze snadného překonávání velkých převýšení a vzdáleností v rychlosti, kterou jinak jeho tělo vyvinout samo nemůže. Pokud je v dobré kondici jeho svalová soustava, nechápu, proč by měla taková jízda na lyžích něčemu škodit. Ještě něco je tu důležité pro dobré a hlavně bezpečné lyžování, co jsem se nikdy nikde nedočetl. Tou je potřeba naprostého uvolnění všech kostí v chodidlech, všech natahovačů a ohýbačů prstů i všech svalů až po kolena. To slouží k automatickému, ale hlavně aniž by nad tím lyžař musel přemýšlet, umožňujícímu pohotově a podvědomně zareagovat prakticky na jakoukoliv situaci, která může v kterékoliv sekundě nastat. Toho se dá dosáhnout vlastně pouze a jenom pravidelnou chůzí např v létě. Nikdy nebudou kolena a boky v rytmu v oblouku, pokud si tělo samo nebude chodidla přizpůsobovat tak, že např. v levém oblouku levá noha stojí více na patě a pravá více v předu a proto odlehčenější jde na plosku nohy do špice a tím umožňuje plynulé zatáčení. Aby to tělo bez problémů ustálo včetně přetížení, je nutná dobrá koordinace zejména dobře uvolněného zádového svalstva. Pak je ta jízda doslova slastí. Pokud to tělo nedokáže je lyžování spíše utrpením. Podle mě pravidelný chodec může lyžovat zcela bez obav klidně i v sedmdesáti. Jeho kosti budou pevné, klouby v dobrém stavu, nervová a svalová soustava rovněž, nevím, v čem by měl by být problém? Že je mu třeba těch sedmdesát? Ne, to jen lidská naivita si to myslí. Prospěšnost kola na zdraví člověka je obestřeno zrovna takovými mýty. Kolo je ergonometricky tak dokonale sestrojeno, že např. při pětikilometrové rychlosti po rovině údajně člověk potřebuje méně energie než holub k tomu, aby vzlétnul ze země. A tou jezdí lidé ve vyšším věku, které bolí klouby a chůze jim činí problémy. A je to čím dál tím horší a proč jim tedy ta jízda na kole nepomáhá? Nemám nic proti kolu, právě naopak. Ale aby kolo zlepšovalo opravdu kondici, musí jezdec dosahovat min. dlouhodobý průměr podle tachometru alespoň 24 – 25 km, a to je safra dost. Jenže také dost zvyšuje apetit. Čemu nepomáhá ani nijak zvlášť neškodí jsou kolenní klouby, jinak nic. Běžky jsou ideálním doplňkem v zimě k pravidelnému chození, rozhodně lepším, než např. Nordic Walking. Ten podle mě spíše škodí protože nutí chodce ve strnulém postoji více šlapat na paty a tím zhoršuje tělní osu. Na běžkách to nutí lyžaře nést váhu na špičky chodidel a to je prospěšné. Jenže, i tady, protože většina lidí rovněž špatně dýchá především horní polovinou plic, limituje je to v pohybu vlivem špatného zásobení tkání kyslíkem a tudíž i špatného spalování svalové energie a zakyselení svalů. Co je pak nejvíc problematické, je to především přetížení horní poloviny plic a následně projevy nachlazení jako např. záněty průdušek. Abych nechodil kolem horké kaše, např. Kateřina Neumannová je pro mě natrvalo vzorem špatného dýchání, které ji připravilo o rozhodně větší úspěchy. Dalším takovým při mé prostotořekosti je Lukáš Bauer. Tito, i když fenoméni, nikdy nebyli schopni s jistotou říci, že „že skončí na bedně“. Nikdy, protože většinou nejprve čekali, až jak jim to jejich špatně dýchající plíce umožní. Tak tady to rozhodně škodí. Pravidelná, dlouhodobá chůze při současném rovnání kloubů tohle všechno upravuje sama. Rovná kostra s dobře promazanými klouby, vyrovnané dýchání s okamžitou svalovou spotřebou schopnou při zatížení okamžitě efektivně reagovat, následné spouštění přirozených mechanismů těla pro veškerou regeneraci všech tělesných systémů, to nám „nadělila Příroda“ pro udržování trvalého zdraví a uvolňování zátěží z práce, sportu, tance a vlastně čehokoliv. Neexistují tzv. jednostranně zatěžující sporty. Všechny zatěžují zrovna tak jako sedavé zaměstnání s následným ochabováním všech tělesných systémů. A je to horší a horší, lidé jsou stále více nemocní ....klidně se mi chce ještě dodat, a dost toho mají na svědomí lékaři, ti jsou při tom na tom na chlup stejně, takže možná......Děkujeme, Odejděte. Čím více tvrdíte, jak se napracujete, tím více jsou lidé nemocní a mají v tom větší a větší zmatky. Mimochodem, pro neonatology, Československo se po 2. světové válce stalo údajně zemí s nejnižší porodní úmrtnosti na Světě, Apolinář loni uvedl, že za 90 dnů 150 předčasných porodů a nebudou mu stačit inkubátory!!!! A to je jen v části Prahy, to do budoucna všechny děti půjdou přes inkubátory??? Pak se lidé baví nad tím, který sport je zdraví více škodlivý. Na závěr ještě doušku....běžci říkají, že běh je pro ně euforie a nemohou bez něj být. Chůze je o klidu v duši, tak teď nevím Tomáši, co panu otci povíte.....

13.02.2011 13:11:48 | Autor: Jan Veselý



Komentáře

0 komentářů:

přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se