Tentokrát zhubnete: ale také můžete i snadno umřít.

Další "perly" z Ordinace - Jan Veselý 


Tentokrát zhubnete? díky severské chůzi...?


www.ordinace.cz


22. února 2011, Renata Vyšínová


Vypadá to tak jednoduše. Prostě si jen tak vyšlapujete s hůlkami, podobnými těm běžkařským. Po hodině tréninku ale zjistíte, že už vás začínají bolet svaly. Dobře provedený nordic walking jim dá totiž pořádně zabrat a proto se při něm i pěkně hubne. A nejen to – upravuje držení těla, posiluje horní končetiny a záda a je vhodnou rehabilitací pacientů s onemocněním srdce a plic.


Příručky vám většinou představí nordic walking jako koordinačně nenáročný pohyb. Nevěřte jim zcela. Není to nic, co byste nezvládli, ale pokud se ho budete učit za přítomnosti zkušeného instruktora, pak bude co opravovat. Nepočítejte raději s tím, že se během první lekce všechno naučíte. Potíže vám může dělat udržet ten správný náklon trupu, pohyb ruky s holí a to, že ruka a noha jdou vlastně „proti sobě“.


Principem správné severské chůze je, že do chůze díky hůlkám a jejich pohybu, zapojíte i horní polovinu těla. Je to jako svižná jízda na běžkách, jen bez těch lyží na nohách. Původně se používala právě jako letní trénink běžců na lyžích. Pokud byste chtěli srovnat tento typ chůze s tou normální, pak s hůlkami vydáte skoro o polovinu víc energie a máte asi o dvacet procent vyšší tepovou frekvenci.


K čemu je to dobré. Svižná chůze s hůlkami posiluje zádové a ramenní svaly, svaly horních končetin. Uvolňuje oblast bederní, hrudní i krční páteře. Obecně posiluje pružnost svalů a vytrvalost. Pokud ho provádíte opravdu dobře, mělo by být zapojeno 600 svalů, tedy 90% všech svalů v těle. To samozřejmě zvýší srdeční činnost, a působí jako prevence kardiovaskulárních chorob. Na hubnutí je ideální – za hodinu můžete spálit až 600 kcal.


Výhodou jistě je, že na tento sport kromě kvalitních bot a hůlek nepotřebujete žádné vybavení a lze ho provozovat všude na procházce – po městě, na horách, u moře… A to v každou roční dobu. S hůlkami potkáte stejně tak starší lidi jako mladé, je vhodný pro všechny. Ani problémy s klouby by vás neměly zastavit – část váhy přenesete na hůlky a tak kloubům ulevíte. Odborníci jej doporučují i pro diabetiky a lidi s velkou nadváhou.


Na co pozor. Zdravotně si nemůžete ublížit, protože přizpůsobíte tempo svým fyzickým schopnostem, terénu a zdravotnímu stavu. V těhotenství je lepší se poradit s lékařem. „V podstatě může chodit každý, kdo udělá krok. Když někdo nemůže, tak prostě bude dělat menší kroky nebo zpomalí. Klienty jsou lidé po operacích srdce, kloubů, ale i těhotné. Samozřejmě je lepší, když člověk v případě závažných potíží konzultuje s ošetřujícím lékařem. Často nám ale své pacienty lékaři posílají, aby právě „rozchodili“ své potíže,“ říká instruktorka nordic walking Zdena Vašková, která nabízí v případě potřeby konzultaci na mailu vaskovazd@seznam.cz.


Dejte si také pozor na to, abyste si pořídili správné hole. Měly by tlumit náraz při odrazu, být lehké a dobře se držet. Pokud si nevyberete dobře, riskujete nejen nepohodlí, ale i poranění svalů, přetížení ramenního pletence a krční páteře.


Před tím, než vyrazíte, měli byste se rozehřát jako před každým jiným sportem. Ideální je pomalý strečink, následovaný obyčejnou chůzí.


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX 


 


Tentokrát zhubnete: díky severské chůzi, ale také můžete díky ní i lehce umřít.


Vypadá to při tom tak jednoduše.....Nejprve proto trochu úvahy. Kdopak přišel se severskou chůzí? Norští běžci pro tréninky v létě. Tedy přední běžečtí lyžaři se začali v běhu odpichovat holemi. Vysoce trénovaní sportovci se odrážejí v běhu. Ale v článku „vysoce erudovaně“ je popisováno, že se jedná spíše o podpírání v chůzi. Když už nic jiného, lidská chůze se odbývá pomocí dvou chodidel, na to je mozek pomocí centra rovnováhy a hypokampusu zařízen, aby se tělo mohlo za pomoci dvou bodů a pružící páteře pohybovat zejména vpřed. Pokud se tomuto zařízení "nabídnou" čtyři body ( ještě dvě hole na podpírání) klidně se na to „zařídí“, ale!!! Pak už také zejména starší člověk nikdy nemusí chodit přirozeně. Konec konců, i představitel doktora Hause po určité době zaregistroval, že už není schopen chodit normálně a odmítnul v tom dále hrát! Vedle holí na podpírání jsou doporučovány také kvalitní boty, většinou se tím rozumí něco jako vysokohorská obuv. Proč? Copak se ta chůze odbývá ve sněhových či kamenných polí himalájských svahů? Také to podle toho vypadá, zejména návraty po vytoužených výšlapech pod „odbornými dohledy“ odborníků na chůzi. Hole netrénovaný člověk přestává používat nejdéle do půl hodiny. Je to logické. Lidé se sedavým zaměstnáním, a těch je dnes 95 %, mají ochablé svalstvo hrudního koše, takže jejich paže nejsou schopny tu nezvyklou námahu dlouho snášet. Ochablé svalstvo znamená pokřivené držení těla vlivem vyosených pravých i nepravých kloubů, to znamená např. jedno rameno níž proti druhému, tím pádem i nerovnoměrně na sebe nastavené klíční kosti a nakřivo kost hrudní, křivý hrudník, zablokované zvedače lopatek v zádech. Takové tělo i špatně dýchá a při téhle námaze je pak k srdečnímu infarktu či náhlé příhodě cévní a mozkové mrtvici opravdu blizoučko. Ve většině případech dojde k dalšímu křečovitému sevření již tak spasmického svalstva a ztížení volného průtoku krve utlačením cévního systému. Také podle toho ti lidé při návratu vypadají, člověk, který strávil celý den na čerstvém vzduchu má neprokrvený obličej! Jejich zhrbený postoj se směšně vzhůru vytočenými špicemi bot pak připomíná nejvíce Spejbla, ale rozhodně ne člověka, který „strávil celý den“ zdravou chůzí. Navíc, jak radí „odbornice“ na severskou chůzi odborně, mají se ti lidé před „výšlapem“, ještě více pokřivit strečinkem. To jest spasmicky ztaženými, špatně prokrvenými a neprodýchanými svaly si před chůzí ještě více vyosit klouby. K tomu tvrdá a nepoddajná vysokohorská obuv znesnadňující normální pohyb chodidlům a návrat se nápadně podobá pochodu smrti. Těch nesmyslů je v článku tolik, že se na ně nedá snad ani odpovědět. Například, člověk kráčející s holemi je nucen se spíše narovnat, takže neumožňuje tím podpíráním své páteři, aby mohla přirozeně pružit a okamžitě si přenáší váhu těla v chodidlech spíše na paty. Ale ty nepruží a tak další nárazy na klouby po páteři až do lebky. Tím méně si pak optimálně procvičovat snad 600??? svalů! Znovu!!! Norští lyžaři běží po špičkách a v měkkých tretrách, tady se spíše doporučuje při chůzi pevná (čti kvalitní) obuv a v té se moc běhat nedá. Také proto se už některým starším ženám při doporučované nording walking podařilo zničit si kyčelní kloub. Ztuhlé a křivě napínané svaly zádové lehce povytáhly jednu z pánevních kostí směrem vzhůru, ta zase jinak povytáhla kyčelní kloub a je vymalováno. Kloubní chrupavka beznadějně vydřená, takže akorát tak endoprotéza. Ale v článku se tvrdí, že právě tak jsou svaly optimálně posilovány. Zmíněná odbornice ale těch doporučujících článků pro zdraví má jak vidno povícero,     např. „Tentokráte zhubnete“ : s vibracemi. Myšleno tím nechat se protřepávat v posilovně na vibračních přístrojích. Také super, v minulosti hoši, co pracovali s vibračními vrtačkami a sbíječkami trpěli všelikými potížemi. Nejčastěji však syndromy karpálních tunelů, jak se pevně drželi a hodně často s vydřenými obratlovými ploténkami od pevně zapřené páteře, takže invalidní důchody. Tak, až zase někdy někdo přijde s úžasnou novinkou, je nutno nejdřívě zkoumat, zda něco obdobného funguje v Přírodě. Ale spíše ne, ony ty gymnastické míče, boty na hubnutí, nording walking, vibrace, chodící trenažéry, boty na běh s trakcí a další a další nesmysly spíše to zdraví mohou zničit definitivně. Holt, bez přirozeného, ale znovu zdůrazňuji, bez přirozeného pohybu na čerstvém vzduchu, v botách, co se bezpodmínečně podřídí chodidlům to asi nepůjde. Ale na to musí člověk nachodit nejméně deset tisíc km, aby to nakonec pochopil. A vůbec nemusí být tzv. „kondičním trenérem s atestací“ z FTVS UK. Zejména tihle začínají být lidskému zdraví dost nebezpeční. Asi i pro to, že při vymýšlení podobných pitomostí nemají čas na to, aby také přirozeně chodili. Také podle toho vypadají výsledky našich sportovců. Pěkný den svým pravidelným čtenářům přeje Jenda z Nových Hradů.


 

24.02.2011 13:58:24 | Autor: Jan Veselý



Komentáře

2 komentářů:
  • 06.06. 10:22, Eva

    Dobrý den,chtěla bych Vám moc poděkovat za Vaše články,Jsem po operaci páteře a kyčelního kloubu,samozřejmě špatné držení těla avelké bolesti v zádech.Chodila jsem s hůlkami,ale to mi moc nepomohlo,záda bolela pořád.Po přečtení Vašich článků,které mě moc zaujaly,jsem okamžitě vyměnila obuv a musím říct,že už nemám tak ztuhlé nohy jako dřív .Chodím teprve 2 měsíce,ale musím říct,že záda povolila a je to o hodně lepší.Ještě jednou Vám děkuji,není nad chůzi na čerstvém vzduhu za zpěvu ptáčků.S pozdravem Lincová.

  • 23.03. 16:27, pavilek

    S těmi vysokohorskými botami u severské chůze, tak jak se o nich zmiňujete ve svém článku, nemohu moc souhlasit! Obecně se doporučují nízké, pružné boty, asi něco na způsob tzv. maratónek nebo tzv. botasek, (myšleno, těch starých baťovských), apod., takže "žádné" vysokohorské boty na nordic walking!!! Sám jsem byl rozhodnut severskou chůzi letos začít praktikovat, ale po přečtení Vašeho blogu a nyní i Vaší knihy jsem se rozhodl jednoznačně pro Dynamickou chůzi, takže se severskou nemám žádné vlastní zkušennosti, anžto jsem jí vůbec nezačal používat! Jinak, již ze své krátké, (cca měsíční), vlastní zkušenosti s Vámi doporučovanou, Dynamickou chůzí a v těch správných botách, (tj. s rovnou, slabou podešví a podrážkou, bez podpatků), musím subjektivně přiznat celkové zlepšení mého zdravotního stavu, (nebolí záda - bederní ani krční páteř, kolena, dokonce i kila jdou pomalu, ale jistě dolů), takže velká spokojenost! Když jsem byl nedávno nucen nazout standartní pracovní boty, cítil jsem se v nich velmi nepřirozeně a po chvíli chození v nich jsem začal pociťovat mé "obvyklé" potíže, (přeskakování v kolenou a bolest v nich při chůzi do i ze svahu) a pokud bych je měl používat delší dobu, což zaplať Pán Bůh nemusím, asi by se mi velmi rychle vrátili všechny mé neduhy nazpátek!?! Takže díky za Vaše články v nichž jsem našel to, co jsem tak dlouze a marně očekával jinde a od jiných, totiž zlepšení svého zdravotního stavu, a to co je na tom nej, pouze a jen vlastním přičiněním! Jen se odhodlat zvednout svých pět písmen, (rozuměj, z...k nebo expresivněji, p...l) a jít cestou necestou v každé chvilce volna a mít radost z toho, jak vlastní tělo díky obyčejné chůzi, přestává bolet! Díky a zdravím!


přidat komentář

<< úvod

© 2007 copyright - Zásobování a.s, © copyright - relevantní autoři článků, šablona: blog.txt.cz

TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se